Voorstellingen




Couscous & Kaas

terug naar overzicht voorstellingen
terug naar overzicht composities

Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van Muziekgebouw aan 't IJ en ensemble Asko|Schönberg, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.

Couscous & Kaas vertelt het verhaal van de 11-jarige Yasmina, dochter van een Marokkaanse moeder en Nederlandse vader. Voetballen is haar lust en leven. Tot er iets gebeurt wat alles verandert.

In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.

In 2016 heb ik Couscous & Kaas bewerkt voor symfonieorkest, in opdracht van het Orkest van het Oosten. In maart 2017 gaat deze versie bij het Gelders Orkest.

script/regie: Margrith Vrenegoor
compositie: Toek Numan
beeld: Diede van Vree
presentatie: Eric Robillard




Symfonie voor Angsthazen en Durfals

terug naar het overzicht

Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van het Concertgebouw en het Balletorkest, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.
De Symfonie voor Angsthazen en Durfals is geïnspireerd op het sprookje over De jongen die wilde leren griezelen. De muziek is een afwisseling van delen uit Moussorgski's Schilderijententoonstelling en spreekkoren en liedjes van Toek Numan.
In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.

De Symfonie voor Angsthazen en Durfals is in de loop der jaren uitgevoerd door het Balletorkest (voorheen Holland Symfonia), het Orkest van het Oosten, het Radio Filharmonisch Orkest en het Gelders Orkest.
In 2016 ging het bij het Nederlands Blazers Ensemble als onderdeel van het project Samenspel van Vluchtelingenwerk Nederland, voor 600 asielzoekerskinderen.
Er is ook een versie voor piano, bas en drums (en presentator + violiste) beschikbaar.

concept/script/regie: Margrith Vrenegoor
concept/arrangementen/composities: Toek Numan
concept/presentatie: Eric Robillard
les-DVD: Peter Claassen




Zwier

terug naar het overzicht

Zwier is een tekstloze voorstelling door 5 blazers van het Wervelwind Ensemble, waarin de kracht van de muziek en de vertelkunst van de beweging centraal staan. Zwier is een co-productie met het Festival 2 Turven Hoog, een kunstfestival voor de allerkleinsten (1–4 jaar) dat jaarlijks in Almere plaatsvindt.

In Zwier stap je met vijf muzikanten in een muzikale zweefmolen: de wervelende klanken tillen je op en draaien je rond. In de geborgenheid van een kring trekt een elegante wals aan je voorbij, golven sierlijke melodieën heen en weer en veranderen de muzikanten in een zoemende bromtol of een schurende draaideur... Zwier is een luchtig spel van gulle klanken en bewegingen. Een muzikale ode aan zwieren!

In regie van Ide van Heiningen en Virág Dezsö (MAPA) en met muziek van Toek Numan.

Première: 3 en 4 oktober 2015, tijdens het Festival 2 Turven Hoog te Almere.

Zwier is een co-productie van het Wervelwind Ensemble en Festival 2 Turven Hoog.




Concert voor Rafiq

terug naar het overzicht

Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van het Orkest van het Oosten, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.

Saidah is tien jaar en woont met haar ouders in een land hier heel ver vandaan. Dan raast opeens de oorlog als een storm over het land en Saidah moet vluchten, alleen, zonder haar ouders. Als talisman krijgt Saidah van haar ouders een lied mee. Saidah komt aan in een land waar de mensen patat eten en waar het vaak regent. Zal zij haar ouders terugvinden?

In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.

script/regie: Margrith Vrenegoor
arrangementen / muzikale vormgeving: Toek Numan
beeld: Diede van Vree
presentatie: Eric Robillard





De kleine kerstman

terug naar het overzicht

Kerstvoorstelling geschreven in opdracht van de Doelen en Productiehuis Jeugdconcerten / Oorkaan. Met Joep Onderdelinden en leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

De kleine kerstman draaide drie seizoenen in de Doelen te Rotterdam, in 2008, 2011 en 2014.

Ieder jaar is de kleine kerstman als eerste klaar met zijn cadeaus, slee en rendieren. En ieder jaar weer mag hij niet mee met de grotere kerstmannen, omdat hij te klein is. We zien wat voor avonturen de kleine kerstman meemaakt, terwijl zijn stoere collega's bezig zijn om hun cadeaus te leveren... Naar de prentenboeken van Anu Stohner en Henrike Wilson. Voor iedereen vanaf 5 jaar.

spel: Joep Onderdelinden
regie: Wil van der Meer
tekst: Lotte van Dijck
beeld: Peter Claassen
compositie: Toek Numan
musici: leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest




Meneer Gijs wil een Prijs

terug naar het overzicht

Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.

Meneer Gijs is koordirigent en hij heeft maar één droom: hij wil met zijn koor de grote Wereldcup voor Koren winnen. Maar zijn koor bestaat maar uit vier mensen, die ook nog eens voortdurend ruzie met elkaar maken. Om met de wedstrijd mee te mogen doen moet Meneer Gijs snel een goed koor vinden. Dus besluit hij audities te houden. Maar dat blijkt niet eenvoudig te zijn, de meest vreemde types melden zich aan. Een meezingvoorstelling met liedjes van The Sound of Music tot aan Harry Bannink, van Verdi tot Tom Manders.

In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.

script/regie: Margrith Vrenegoor
arrangementen / muzikale vormgeving: Toek Numan
presentatie / spel / zang: Willem de Vries
met 40 leden van het Groot Omroepkoor o.l.v. Gijs Leenaars en het Rogier Telderman Trio




Toon je Kunsten

terug naar het overzicht

Schoolpleinconcert, uit te voeren door alle leerlingen van een basisschool, ontwikkeld in opdracht van de Philharmonie Zuidnederland. Kinderen zingen, bewegen, spelen op pBones, trommels en fluitjes, begeleid door een klein ensemble van 2 trompetten, trombone, tuba en drums.
Op 15 juli 2016 was de première, op basisschool De Bergen in Eindhoven. Voorbereidende workshops door Han Vogel, Karin van Hengel en Mister pBone: Mark Boonstra. Compositie/tekst: Toek Numan.




Concert voor 1000 sterren

terug naar het overzicht

Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van het Concertgebouw en het Balletorkest, met liedjes, dans, beweging en body-percussie. Met twee operazangers, 1 presentator, 1 symfonieorkest en 1000 kinderen.

Verlegen Jan Joris is verliefd op mooie Roxanne. Maar zij is verliefd op stoere Freek. Over woorden spreken, maar ze niet durven zeggen, over mooi en lelijk, maar vooral over muziek.

In Concert voor 1000 sterren is muziek te horen van Bizet (Carmen), Turina en De Falla, in afwisseling met liedjes van Toek Numan.

In de weken voorafgaand aan het concert bereiden leerlingen zich voor op het concert met een digitaal lespakket. Zo leren ze het verhaal en de muziek goed kennen. Samen met de musici zijn zij verantwoordelijk voor het uiteindelijke concert.

script/regie: Margrith Vrenegoor
arrangementen/composities/muzikale vormgeving: Toek Numan
presentatie: Eric Robillard
les-DVD: Peter Claassen




Zingen bij de Opera

terug naar het overzicht

Sinds 2012 is Toek Numan voor Nationale Opera & Ballet betrokken geweest bij diverse educatieprojecten. Voor het project “Zingen bij de Opera - Kinderkoor” maakte hij samen met Lotte van Dijck bewerkingen van ‘De liefde voor 3 sinaasappels’ van Prokofiev (voor kinderkoor, fluit, klarinet, saxofoon en piano), ‘La Bohème’ van Puccini (voor 2 solisten, kinderkoor, hoorn, trompet, trombone, tuba en piano) en ‘Pique Dame’ van Tchaikovsky (voor 1 solist, fluit, klarinet, cello en piano) voor kinderen van 6 t/m 12 jaar.
Eveneens in het kader van “Zingen bij de Opera” mede-initieerde hij en droeg bij aan, een uitvoering van Mozarts Zauberflöte met 325 amateurzangers, 50 kinderen, 26 middelbare scholieren, en een ad hoc kamerorkest, in 2015.
Het nieuwste project, van 2017, is een bewerking van Puccini's opera Turandot, gebaseerd op de bewerking uit 2016 voor Maak je Opera Eigen, maar met toch ook veel nieuwe elementen, zoals de bezetting van piano, slagwerk en contrabas en: Rick Zwart!




Maak je Opera Eigen

terug naar het overzicht

Een jaarlijks terugkerend project bij Nationale Opera & Ballet is Maak je Opera Eigen. Hierin leren middelbare scholieren het verschijnsel Opera kennen door er zelf eentje uit te voeren. Een team van NO&B bezoekt meerdere keren de scholen, waarbij alle aspecten aan bod komen: zang, spel, dans, décor, regie, dramaturgie en ook de muzikale begeleiding die grotendeels in handen is van de leerlingen zelf. Het is dus hard werken geblazen en het project duurt dan ook enkele maanden. Nadat ze hun eigen uitvoering hebben gegeven wordt het hele traject afgesloten met een bezoek aan het Muziektheater in Amsterdam, waar de leerlingen het originele werk gaan zien.
Samen met regisseur Marleen van der Wolde maakte Toek Numan hiervoor bewerkingen van ‘Lucia di Lammermoor’ van Donizetti, ‘MacBeth’ van Verdi en ‘Roméo & Juliette’ van Berlioz.

In 2016 maakte hij met een team van NO&B en schrijver Arend van Dam een bewerking van Puccini’s ‘Turandot’, de eerste aflevering van Maak je Opera Eigen voor het Primair Onderwijs. Na een succesvolle pilot op twee Amsterdamse scholen in 2016, zal deze bewerking in 2017 op maar liefst 25 scholen in Zaandam en Amsterdam de eindejaarsmusical vervangen. (!)




l'Inhumaine

terug naar het overzicht

Zaterdagavond 14 September 2013 in het Muziekgebouw aan het IJ: MiMM filmconcert met live muziek uitgevoerd door het Metropole Orkest.

De Franse filmregisseur en scenarioschrijver Marcel L’Herbier (1888-1974) voltooide in 1924 zijn film l’Inhumaine, een melodramatische fantasie, virtuoos vormgegeven in een modernistische en futuristische stijl.

Het project "L'Inhumaine", een initiatief van Muziekinstituut MultiMedia (MiMM) onder leiding van Bob Zimmerman, Than van Nispen tot Pannerden en Loek Dikker. De muziek werd geschreven door 18 samenwerkende componisten en een redactie, op dezelfde manier waarop ook de muziek voor de grote Hollywood-films uit de 40'er en 50'er jaren tot stand kwam.

Muziek: Habbo Beem, Dennis Braunsdorf, Erik Brouwer, Yorick Goldewijk, Daniël Hamburger, Fay Lovsky, Than van Nispen tot Pannerden, Toek Numan, Karindra Perrier, Mark Pütz, Toon Vieijra, Stan Verberkt, Johan van der Voet, Paul van Vulpen

Redactie: Bob Zimmerman, Paul van Vulpen, Ferdinand Boland, Daniël Hamburger
Eindredactie: Bob Zimmerman
Muziekproductie en Muziekdramaturgie: Loek Dikker




Peter en zijn Wolf

terug naar het overzicht

Een meedoe-/familieconcert, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek en het Orkest van het Oosten.
De muziek bestaat uit een combinatie van Prokofievs Peter en de Wolf en delen uit zijn Romeo & Juliette-suites.

Peter is 11 jaar en hij woont met zijn vader in een grote stad. Hij is doodsbang voor honden. Dan wordt Peter naar zijn onbekende opa gestuurd, die ver weg woont. Waar altijd sneeuw is en… WOLVEN!
Om over zijn angst heen te komen bedenkt Peter een plan: hij zal het gevaarlijkste doen wat hij kan bedenken; hij zal een wolf vangen.

script/regie: Margrith Vrenegoor
muzikale vormgeving: Toek Numan
presentatie: Eric Robillard
beeld: Peter Claassen




De Griezels

terug naar het overzicht

Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.

Muziek: James MacMillan - Into the Ferment en liedjes van Toek Numan.

Meneer en mevrouw Griezel vormen een wel heel bijzonder stel. Ze doen alles om elkaar het leven zuur te maken. Zo stopt hij Reuze Kribbebijters in haar bed en zij geeft hem levende kronkelspaghetti als avondeten. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze allebei dol zijn op vogelpastei.
In de tuin van de Griezels staat een grote kooi, met daarin vier apen die door de Griezels gevangen gehouden worden. Het zijn Huppeldepup, zijn vrouw en hun twee kinderen. Meneer Griezels droom is om ooit het allereerste 'Grote Ondersteboven Apencircus' te bezitten. Maar Huppeldepup verzint een fantastisch plan om de Griezels een koekje van eigen deeg te geven. De apen nemen wraak en hoe!

i.s.m. TROS en Muziekcentrum van de Omroep / vanaf 6 jaar

script/regie: Margrith Vrenegoor
muziek: James McMillan en Toek Numan
presentatie: Remko Vrijdag
beeld: Peter Claassen




Een Raadsel voor Roosje

terug naar het overzicht

Een meedoe-concert voor kinderen, ontwikkeld in opdracht van de TROS Magische Muziekfabriek, met liedjes, dans, beweging en body-percussie.

Muziek: Edward Elgar - Enigma Variaties en liedjes van Toek Numan.

Roosje heeft van haar zus Pia een schrift met tien zelfgeschreven versjes gekregen, die een raadsel bevatten. Roosje doet wat ze kan om dit raadsel op te lossen. Wat heeft Pia haar willen zeggen?

Een ontroerende muzikale voorstelling naar aanleiding van het boek van André Sollie, bekroond met de Vlaamse Cultuurprijs voor Jeugdliteratuur.

i.s.m. TROS en Muziekcentrum van de Omroep / vanaf 6 jaar

script/regie: Margrith Vrenegoor
muziek: Edward Elgar en Toek Numan
presentatie: Eric Robillard
beeld: Peter Claassen




DrukWerk

terug naar het overzicht

Druk, druk, druk, haasten, haasten, snel nog even iets afmaken. Ping, een mail. Tring, de telefoon. Brisk heeft het druk op kantoor. Opschieten anders wordt de directeur boos, maar de directeur is met hele andere dingen bezig. Hij fantaseert erover hoe het op kantoor zou zijn als iedereen muziek zou maken in plaats van vergaderen, telefoneren en internetten. DrukWerk is een compositie van mails, ringtones, een printer, een enorme verzameling blokfluiten op muziek van Tsjaikovski, Telemann, Tye en Toek Numan, uitgevoerd door het blokfluitkwartet Brisk en geregisseerd door Gienke Deuten. Met Marjan Banis, Saskia Coolen, Alide Verheij en Bert Honig.





Lejo LIVE, of: Lejo ontdekt het orkest

terug naar het overzicht

Voorstelling voor iedereen van 3 jaar en ouder(s), met handpoppetje Lejo (door Leo Petersen) en symfonieorkest.

Lejo staat voor het eerst voor een symfonieorkest, de muziek voor zich op de lessenaar, klaar voor de start! Maar hoe hij ook zijn best doet: het piept, het kraakt, het kreunt en klinkt hartstikke vals. Tja, logisch ook als je nog geen fluit van een trompet weet te onderscheiden! Dus gaat Lejo op onderzoek, samen met de musici uit het orkest.
Het orkest speelt een selectie fragmenten van klassiekers zoals Eine Kleine Nachtmusik, An die schöne blaue Donau, Slavische dansen en Ouverture William Tell.

Spel: Leo Petersen
Muziek: Toek Numan
Concept: Petersen / Numan / Orkest van het Oosten.


fragment met "Bootje" van Toek Numan, gevolgd door diens arrangement van An der schönen blauen Donau




Het Familieconcert

terug naar het overzicht

Voorstelling voor iedereen van 3 jaar en ouder(s), met handpoppetje Lejo (door Leo Petersen) en een klein ensemble (klarinet, trompet, viool en cello).

Verwonderd door het prachtige samenspel van de musici, kan Lejo het niet laten om de viool en de strijkstok van dichtbij te bekijken. Samen met de klarinettist laat hij een slang dansen. Een grappig en ontroerend familieconcert met live gemaakte en vertoonde Lejo-filmbeelden.
De muziek bestaat uit een selectie fragmenten van Bach, Paganini, Strauss, Mozart, Joplin, Dvorak, Smetana, Offenbach, Rossini en Numan.

Spel: Leo Petersen
Muziek: Toek Numan
Concept: Petersen / Numan / Orkest van het Oosten.




Alice in Wonderland

terug naar het overzicht

Alice in Wonderland was een samenwerking tussen het Balletorkest en Orkater. Het Orkaterduo Geert Lageveen en Leopold Witte bewerkten het bekende verhaal, geschreven door Lewis Caroll, over een jong meisje in een absurdistische wereld. Actrice Tjitske Reidinga kroop in de huid van de wereldberoemde Alice en vormde het onverzettelijke middelpunt.

De muziek: een veelheid aan bekende klassieke werken, variërend van Golliwog's Cakewalk tot de Vierde van Mendelssohn, alsmede stukken en arrangementen van Toek Numan.

Première 16 mei 2010

Tournee mei 2010, december 2012 t/m januari 2013 (reprise)




De terugkeer van Hans en Grietje

terug naar het overzicht

Na de hit Alice in Wonderland toverde het schrijversduo Geert Lageveen en Leopold Witte ook het bekende verhaal van Hans en Grietje om tot een muzikaal spektakel. Een spannend reisverhaal dat bol staat van muziek uit het klassieke repertoire en nieuw geschreven rock-'n-roll van Orkatercomponist Erik van der Horst. Arrangementen van Toek Numan.
Met o.a. Annet Malherbe, Elise Schaap, Pepijn Schoneveld, en het Balletorkest dat, net als in Alice in Wonderland, voortdurend een actief onderdeel vormt van het toneelbeeld.

Première 14 maart 2015 Tournee 12 maart t/m 3 mei 2015




Creatures

terug naar het overzicht

Een avontuurlijke reis dwars door 500 miljoen jaar evolutie, met 45 musici van Het Balletorkest en 10 performers van ISH.
In deze spectaculaire show nemen dans, acrobatiek en symfonische muziek je mee in het verhaal over twee verliefde wezens die elkaar uit het oog verliezen tijdens de evolutie. De avontuurlijke zoektocht naar elkaar reikt tot de verste uithoeken van de aarde: van de donkerste diepten van de oceaan tot in de eindeloos blauwe lucht.
Twee weken lang vormt de Zuiveringshal West op de Westergasfabriek in Amsterdam het spectaculaire decor van deze familievoorstelling.
Voor alle leeftijden een fantastische kennismaking met verschillende dansstijlen en klassieke muziek.

Van 14 t/m 22 mei 2016. Op 12 t/m 20 mei 2016 werden overdag ook schoolvoorstellingen voor het primair onderwijs gespeeld.

In oktober 2016 ontving Creatures de YAM Award 2016 in de categorie 'Groot ensemble'.

Concept en Regie: Marco Gerris
Choreografie: Shailesh Bahoran
Concept en muzieksamenstelling: Jan Pieter Koch en Joris Nassenstein
Muziek: o.a. Ligeti, John Williams, Ravel, Debussy en Saint-Saens. Met een ouverture en enkele arrangementen van Toek Numan.
Vormgeving en kostuums: Dieuweke van Reij
Lichtontwerp: Mike den Ottolander




Tijgers op de trap

terug naar het overzicht

Hoe klinkt dapper? Een tijger recht in de ogen durven kijken. Echt zoenen. De beste drummer van de wereld worden. Dat staat op het verlanglijstje van Mo, maar in het ziekenhuis komt hier niets van terecht. Hij heeft zijn geheime vrienden Indy, Kauwboy en Motorman stiekem naar binnengesmokkeld. Want dan is hij ’s nachts niet zo alleen, de pillen niet zo vies en is hij minder bang. Zouden zij hem kunnen helpen zijn dromen uit te laten komen?

"De composities en arrangementen van Toek Numan schitteren door geraffineerde eenvoud en zijn prachtig in het verhaal verweven. Het beeldscherm op de achtergrond, het decor met vele luikjes waaruit attributen en spelers opduiken en de kostuums, het getuigt allemaal van een perfecte dosering en doordachtheid." Pieter Rings, Theaterkrant *****

Première: zondag 31 januari 2016 in Podium Mozaïek, Amsterdam.
Laatst gespeeld op 3 juli 2016.

Script en regie: Margrith Vrenegoor
Muziek: Percossa en Toek Numan
Decor en lichtontwerp: Tom Verheijen
Beeld: Peter Claassen
Voice-over: Bart Klever
Kostuums en rekwisieten: Judith de Zwart
Techniek: Maarten van Dorp
Geproduceerd door Oorkaan





Het Droevigeluidje

terug naar het overzicht

Het Droevigeluidje is een interactieve voorstelling voor kleuters, met een verteller en vijf strijkinstrumenten.

Het droevigeluidje zou zo graag eens wat vrolijker klinken. Maar hoe doe je dat? Is een vrolijk geluidje hard of juist zacht? Hoog of juist laag? Lang of juist kort? Langzaam of snel? Het droevigeluidje gaat samen met de kinderen met muziek en dans op zoek naar vrolijkheid. En op die reis komen ze een heleboel instrumenten en hun emoties tegen.
Een voorstelling voor de allerjongsten van het basisonderwijs, een eerste kennismaking met musici en muziekinstrumenten.

Script: Sigrid Merx
Muziek: Toek Numan
Verteller: Bram van Oers
Uitvoerenden: leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest





De Grote Mees Kees Show

terug naar het overzicht

Al is Mees Kees nog maar stagiair, orde houden kan hij als de beste. Niks is voor hem een probleem, zelfs rekenen en topografie willen de kinderen best van hem leren. En wanneer ze voor de bonte avond een super saai liedje moeten instuderen, bedenkt Mees Kees samen met de klas snel iets anders: een coole rap!

Een flitsende voorstelling met veel muziek, verhalen, raps, non-stop-PowerPoint en vooral: Mees Kees!



Holland Symfonia (voorloper van Het Balletorkest)
Henrik Schaefer, dirigent
Mirjam Oldenhave, verteller
Irene Schepers, spel
Roos de Wijs, spel
Rick de Haas, live-illustraties
Cheryl, beatbox
Ishan Qureshi, free runner
Liese Claesen, fluit solo
Marije Weenink, fluit solo

Mirjam Oldenhave, teksten
Irene Schepers, muziek en liedjes
Toek Numan, arrangementen en compositie
Alex Brok, lichtontwerp
Rick de Haas, decorontwerp
Martina Fehmer, kostuumontwerp
Pepijn Cladder, spelregie
Joris Nassenstein en Jan Pieter Koch, concept en regie
Dorien de Bruijn en Joris Nassenstein, productie

Speeldata:
15 januari 2012 | Philharmonie Haarlem
29 januari 2012 | Theater De Vest Alkmaar
16-28 januari 2012 | Schoolvoorstellingen in Philharmonie Haarlem




De Toverpiano

terug naar het overzicht

De Toverpiano (6+) is een kameropera voor twee zangers, slagwerk en toverpiano, geproduceerd door Holland Opera. Het libretto van Joke Hoolboom is gebaseerd op het stuk "De jongen van zee" van Ignace Cornelissen.

"De Toverpiano, een verhaal over een doodgewone jongen, Otto. Zijn vader heeft echter grote plannen met hem: Otto moet en zal een beroemd pianist worden. Urenlang zit hij achter de piano, kaarsrecht met een boek op zijn hoofd. Gek wordt hij ervan! Maar er is meer aan de hand in het huis van Otto. Zijn moeder is verdwenen, de nieuwe butler zwijgt en in de klok woont een meeuw... Humor, slapstick en tragiek én natuurlijk veel muziek."

De beide hoofdpersonen in deze opera zitten ieder op hun eigen manier gevangen. Vader Theofiel bijt zich vast in het idee dat zijn zoon pianist moet worden, waarvoor deze moet oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En de zoon, Otto, wil dat helemaal niet, maar heeft geen keus. De études die hij speelt en ook de beklemmende sfeer in de kamer, zijn allemaal geschreven vanuit een speciale toonladder, namelijk eentje zonder grondtoon, dat wil zeggen zonder begin en zonder einde: de octotonische toonladder. Die symboliseert de kamer, en de uitzichtloosheid van de situatie waarin vader en zoon vastzitten.

Maar af en toe verschijnen de butler James of de verdwenen moeder in beeld, en als dat gebeurt verandert de muziek. Er komt perspectief in, de muziek krijgt een grondtoon en daarmee richting. De muziek van James heeft een prettige en vaak rare, speelse kleur. De muziek van moeder is melancholisch, verlangend.

In de loop van de opera raakt de octotonie steeds meer op de achtergrond. Vader en zoon ontdekken dat ze in de James- en in de moeder-sfeer nader tot elkaar komen, en dat is wat ze eigenlijk diep van binnen willen. Ze zien dat ze vastzitten, en de tijd tikt maar door… Ze raken in gesprek. Otto komt in opstand. Vader ontploft. Ze botsen en uiteindelijk komen ze tot elkaar, en gaan spelen, gek doen. Zo vinden ze elkaar in de droom en in een gedeeld verlangen naar de moeder.

De piano staat centraal in het verhaal. Otto zit er bijna aan vastgeketend, maar soms ook "spreekt" de moeder juist door de piano. Naast de piano is er steeds een slagwerker op het toneel. Hij is a.h.w. de verteller van het verhaal. M.b.v. zijn instrumenten–een marimba, vibrafoon, een synthesizer en ander klein slagwerk–becommentarieert en stuurt hij de gebeurtenissen. Zo helpt hij vader en zoon om elkaar te vinden.

Muziek: Toek Numan
Libretto: Joke Hoolboom
Regie: Arlon Luijten
Vader: Niek Idelenburg
Otto: Florian Just
Slagwerk: Chris Saris

Premièredatum: 16 februari 2013

Lees meer op de site van Holland Opera





Henkie met de Hoorn

terug naar het overzicht

Henkie, voor verteller en twee instrumenten (er zijn vier versies: fl.+ fag. / ob.+ vlc. / vl.+ cor. / cl.+ cb.), werd geschreven in opdracht van het Concertgebouw Amsterdam, als onderdeel van het educatieve project Hemelse Herrie voor leerlingen uit groep 4 van het basisonderwijs. Hemelse Herrie was een samenwerkingsproject van het Concertgebouw en het Asko|Schönberg Ensemble. Regisseur Margrith Vrenegoor bewerkte het gouden boekje-verhaal Henkie met de Hoorn van Jack Bechtold (vertaling Annie M.G. Schmidt) voor deze gelegenheid.

Henkie leert hoorn spelen, maar zijn moeder en alle buren worden gek van het geluid. Hij vlucht naar het platteland, maar ook de koeien en de paarden kunnen zijn hoornspel niet verdragen. Uiteindelijk belandt hij in een bootje op zee, waar hij ongestoord kan oefenen, en voorkomt daar met zijn valse noten onbedoeld dat een groot passagierschip in de mist op de rotsen vaart. Hij wordt als een held binnengehaald.

Script/regie: Margrith Vrenegoor
Liedtekst/lesmateriaal: Lotte van Dijck
Muziek: Toek Numan

Hemelse Herrie draaide vier seizoenen in het Concertgebouw in Amsterdam, van 2006 t/m 2009.




Het Reisbureau

terug naar het overzicht

Het Reisbureau, voor verteller en klein ensemble (hoorn, altviool, harp en contrabas), werd geschreven in opdracht van het Concertgebouw Amsterdam, als onderdeel van het educatieve project Wonderlijke Klanken voor leerlingen uit groep 4 van het basisonderwijs. Wonderlijke Klanken was een samenwerkingsproject van het Concertgebouw en het Asko|Schönberg Ensemble. Lotte van Dijck schreef het script en de liedteksten.

Henkie leert hoorn spelen, maar zijn moeder en alle buren worden gek van het geluid. Hij vlucht naar het platteland, maar ook de koeien en de paarden kunnen zijn hoornspel niet verdragen. Uiteindelijk belandt hij in een bootje op zee, waar hij ongestoord kan oefenen, en voorkomt daar met zijn valse noten onbedoeld dat een groot passagierschip in de mist op de rotsen vaart. Hij wordt als een held binnengehaald.

Script/regie: Margrith Vrenegoor
Liedtekst/lesmateriaal: Lotte van Dijck
Muziek: Toek Numan

Hemelse Herrie draaide vier seizoenen in het Concertgebouw in Amsterdam, van 2006 t/m 2009.




Stippie en Jan

terug naar het overzicht

Voor deze voorstelling, naar het bekroonde boek van Patsy Backx, schreef ik de liedjes.
Caroline Erkelens en Anne Koene spelen twee schoonmaaksters, Aisha en Bep, oud collega’s van Jan. De poppen die zij gebruiken om het verhaal van Stippie en Jan te vertellen zitten verborgen in hun schoonmaakspullen. Een ragebol krijgt een jasje om en wordt zo Jan, een stoffer verandert met een kleine ingreep in Stippie.

Script/regie: Margrith Vrenegoor Muziek: Toek Numan
Vormgeving: Judith Zwart
Poppenspel: Jitka Lejdarova
Première: 31 oktober 2012 in de Krakeling, Amsterdam




De Postbode en de Engel

terug naar het overzicht

Een grote kleine kerstrevue met Harry van Rijthoven, Ilse Warringa en musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

De musici willen graag een mooi kerstconcert geven. Maar de postbode gooit roet in het eten: hij is boos en moedeloos want de kerstkaartenafdeling wordt opgeheven. Terwijl kerstkaarten zo belangrijk zijn. Dan verschijnt de engel, die de kerst, het concert en de postbode wil redden. Of haar dat gaat lukken, weten we nu nog niet, want de postbode is namelijk wel érg chagrijnig! Wat we wél weten is dat er heel veel mooie muziek uit De Notenkraker van Tsjaikovski klinkt. En natuurlijk heel veel bekende kerstliedjes.

Harry van Rijthoven, postbode
Ilse Warringa, engel
Ensemble van het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Marcel Sijm, regie
Toek Numan, composities/arrangementen
Femke Krist, script
Dieuweke van Reij, decor en kostuums
Desirée van Gelderen, lichtontwerp

Première: 20 december 2013 in De Doelen, Rotterdam.




Alle dagen Kerstmis

terug naar het overzicht

'Alle dagen Kerstmis' - een productie van de TROS Magische Muziekfabriek met het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en een koor van de Kathedrale Koorschool Utrecht.

Sen is tien jaar en is zijn hond Meneer Jansen kwijt. Niet omdat Meneer Jansen zoek is, maar omdat Sen sinds kort met zijn moeder bij zijn Oma woont. En zijn Oma is allergisch voor alles, maar vooral voor honden. Sen is doodongelukkig zonder zijn hond. Hij ziet maar één oplossing: hij moet ervoor zorgen dat zijn moeder een nieuwe man vindt, zodat ze weer in een eigen huis kunnen gaan wonen. Maar hoe doe je dat? Dan krijgt Sen hulp van een wel heel bijzonder iemand. Een grappig en ontroerend kerstverhaal vol bekende meezingliedjes.


Script/regie: Margrith Vrenegoor
Muziek: Toek Numan
Spel: Har Smeets en Emile Zeldenrust
Lichtontwerp: Teus van der Stelt

Ensemble Radio Filharmonisch Orkest en
leden van het Groot Omroepkoor, o.l.v. Karel Deseure
Koor van de Kathedrale Koorschool o.l.v. Gerard Beemster

Première: 21 december 2014 in Tivoli Vredenburg





Amerika, America

terug naar het overzicht

'Amerika, America' is een voorstelling van Speeltheater Holland, met rietkwintet Calefax.

Acteurs, muziek, filmprojecties en poppen vloeien moeiteloos in elkaar over en vertellen het verhaal van Johnny. Dierbare herinneringen komen bij Johnny terug, hij dwaalt in gedachten weer door de Nederlandse bossen, hij eet ijs met zijn jeugdliefde Marie en herbeleeft de spannende overtocht naar Amerika. De herinneringen brengen echter ook de nachtmerries uit het verleden in een oplopend tempo dichterbij, de armoede van Nederland in de jaren '20 en het strenge geloof. Het verleden van Johnny blijkt echter anders in elkaar te zitten dan hij altijd dacht. Geheimen worden langzaam ontrafeld.

Speeltheater Holland werkt in deze voorstelling samen met Calefax rietkwintet. De muziek van 'Amerika America' wordt niet enkel aan de rand van het podium geplaatst, de muzikanten maken geheel deel uit van de voorstelling. Met zichtbaar plezier schuiven de heren van Calefax als stokoude omaatjes over het podium. Zij geven de voorstelling humor en luchtigheid.

Idee/Script: Saskia Janse
Regie: Onny Huisink
Dramaturgie: Carel Alphenaar
Choreografie: Sara Wiktorowicz
Kostuums: Carla Kienhuis, Geertje Masselink
Decorontwerp: Onny Huisink
Lichtontwerp: Erik Koletzki
Muziek: Toek Numan, Oliver Boekhoorn, Jelte Althuis
Uitvoering muziek: Calefax
Poppen: Onny Huisink, Saskia Janse, Geertje Masselink

Première: 14 november 2009 in Speeltheater Holland, Edam





Zingen bij de Opera - Die Zauberflöte

terug naar het overzicht

Prachtige unieke versie van Mozarts Zauberflöte. 325 amateur zangers, 50 kinderen en 26 jongeren stonden samen met jonge professionele solisten op de planken, begeleid door een speciaal ad hoc kamerorkest, en gaven een warme en ontroerende vertolking van deze opera. Geproduceerd door Nationale Opera & Ballet.



Muzikale leiding: Bas Pollard
Regie: Wim Trompert
Bewerking muziek: Toek Numan
Choreografie: Honey Eavis
Assistent Choreograaf: Rasta Jops
Instudering: Hans Veldhuizen en Emma Rekers
Sarastro: Maciej Straburzynski
Tamino: Peter Gijsbertsen
Koningin van de Nacht: Lisa Mostin
Pamina: Alexandra Schoeny
Papageno: Michael Wilmering
Monostatos: Uros Petrac
Papagena: Lilian Farahani
Koor: Grote Koor en Kinderkoor van Zingen bij de Opera, Koor van het IJburg College

Orkest:Leden en oud-leden van het Utrechtsch Studenten Concert, die speciaal voor deze gelegenheid een kamerorkest hebben vormden, aangevuld met leden van het CREA orkest en het Noord Hollands Jeugdorkest.

Toelichting door regisseur Wim Trompert:

"De titel Die Zauberflöte duidt op een sprookje en de eerste scène van de opera waarin prins Tamino van een draak wordt gered, is een averechtse variant op vele oude ridderverhalen. Daarin staan de avonturen die de helden beleven vaak symbool voor (onbewuste) psychologische processen. Veel ridderromans zijn te lezen als coming of age verhalen.
Zouden we ook Die Zauberflöte als een metafoor voor het volwassen worden moeten lezen?
Als een poëtische vertelling over alle ontwikkelingen die je moet doormaken en de geesten die je moet leren bedwingen eer je volwassen bent. De wraakzuchtige Koningin van de Nacht, de handtastelijke Monostatos en zijn Sklaven zijn dan niet als realistische personages op te vatten, maar als zinnebeelden voor de kwade krachten die wij uit onszelf moeten verdrijven.
Zo bezien zijn de beproevingen van water en vuur die Tamino en Pamina aan het eind van de opera doorstaan alleen nog een slotritueel. Al vanaf het begin worden de twee geliefden aan beproevingen blootgesteld. Met vallen en opstaan brengen zij ze uiteindelijk allemaal tot een goed einde. Door het kwaad in zichzelf te leren overwinnen zijn ze volwassen geworden. Dat zegt niet dat ze geen fouten meer zullen maken. Niemand is perfect. Anderen kiezen ervoor om kind te blijven. Papageno en Papagena lappen alle beproevingen aan hun laars. Mozart gunt ook hun een gelukkig leven, met vele kinderen."